Pandemia koronawirusa oraz choroba COVID-19 spowodowały, że zamknięte zostały galerie handlowe, punkty usługowe i wiele innych sklepów, a my przestawiliśmy się na pracę zdalną lub znaczne ograniczenie mobilności. Również w celach zakupowych.
Podczas gdy wiele branż odnotowuje duże straty wynikające z lockdownu, branża e-commerce w wielu obszarach notuje wzrost zysków.
Wzrost transakcji online w marcu
Jak podaje system płatności mobilnych BLIK, już w drugim tygodniu marca nastąpił znaczny wzrost liczby zakupów w internecie. W przypadku branży RTV/AGD wzrost ten wyniósł aż 447%! Przed kryzysem epidemiologicznym w rankingach przodowały zakupy w aptekach, suplementów diety i chemia. W drugim tygodniu marca na prowadzenie wysunął się sprzęt elektroniczny i gospodarstwa domowego.
Sprawdźmy, jakie produkty z segmentu RTV/AGD Polacy chętnie kupują online.
Chętnie kupowany sprzęt AGD i RTV
Przed epidemią koronawirusa sprzętem najchętniej kupowanym online przez Polaków były laptopy, tablety, lodówki i zestawy do gier komputerowych. Zamknięcie w domu, zdalna praca oraz nauczanie na odległość doprowadziło jednak do powstania nowych potrzeb zakupowych wśród polskich internautów.
Routery, wzmacniacze sygnału Wi-Fi
Zdecydowanie wzrosło zainteresowanie urządzeniami sieciowymi ze względu na zapotrzebowanie na szybki i niezawodny internet. Internet wykorzystujemy obecnie bardzo intensywnie nie tylko do pracy i nauki, ale także do bieżącej komunikacji z rodziną i znajomymi, których – ze względu na ograniczenia i zagrożenie – nie możemy widywać osobiście.

Drukarki, monitory, laptopy
Oprócz laptopów, których nadal kupujemy dużo, wzrosło zainteresowanie drukarkami, monitorami i sprzętem do wideokonferencji. Popularnością cieszą się kamerki i zestawy słuchawkowe oraz wszelkie inne akcesoria, które ułatwiają zdalną komunikację. W wielu domach nastała także potrzeba, by nabyć drugi lub kolejny laptop ze względu na konieczność zdalnej nauki nawet kilkoro dzieci jednocześnie.

Produkty gamingowe
Sporą popularnością cieszą się także produkty gamingowe, takie jak konsole do gier. Ten fakt nie dziwi – skoro w domu spędzamy zdecydowanie więcej czasu, szukamy w nim dodatkowych form rozrywki. Niemożliwe jest wybranie się do kina czy teatru, więc zapewniamy sobie atrakcyjne formy spędzania wolnego czasu w czterech ścianach.

Małe AGD
W segmencie małego AGD zainteresowaniem cieszą się np. odkurzacze i oczyszczacze powietrza. Jest to o tyle zrozumiałe, że po pierwsze w czasach pandemii Polacy bardziej dbają o higienę i czystość, a po drugie – skoro w domach spędzamy więcej czasu – wymagają one częstszego sprzątania. Ciekawostką może być fakt, iż w marcu wzrosło zainteresowanie produktami, które do tej pory uznawane były za dość niszowe, a mianowicie wypiekaczami i maszynami do chleba. Polacy w kwarantannie masowo zaczęli piec w domach chleb i ograniczać wychodzenie do piekarni.

Przyrządy do pielęgnacji ciała
Zamknięte salony fryzjerskie i kosmetyczne spowodowały, że aktualnie musimy sami lub z pomocą członków rodziny dokonywać prostych zabiegów pielęgnacyjnych, które do tej pory zostawialiśmy w rękach specjalistów. W marcu wzrosła zatem liczba zakupionych maszynek do golenia i strzyżenia, uniwersalnych multigroomów oraz zestawów do manicure i pedicure.

Zamknięcie galerii handlowych z pewnością mocno dotknęło sklepy ze sprzętem RTV i AGD. Te, których oddziały umieszczone były w budynkach poza galeriami, pozostały częściowo otwarte, natomiast ruch w nich się zdecydowanie zmniejszył. Duże sieci handlowe przeniosły sprzedaż do internetu i w nim zaczęły się też bardziej promować. Niektóre z nich rozpoczęły również współpracę z takimi serwisami jak Allegro i tam umieściły część swojej oferty.
Czy Polacy przyzwyczają się do zakupów online i uczynią z nich bardziej powszechny sposób nabywania nowych towarów? Z pewnością przekonamy się o tym, jak tylko ograniczenia związane z panującą pandemią znikną i nasze życie wróci do normalności. Miejmy nadzieję, że stanie się to szybko.
Nowoczesna kuchnia w trzech odsłonach z dyskretnym okapem do zabudowy Loteo marki GLOBALO